연결 가능 링크

<font color = 9c4500>[오늘의 화제]</font> 청소년 온-라인 게임 폐단 막기위해 단속 서두르는 베트남 (영문+오디오 첨부)


베트남 당국은 청소년들이 컴퓨터 온-라인 게임에 무한정 매달리는 폐단을 막기위한 새로운 제한조치를 시행하고 있습니다. 그러나 온라인 게임업체들은 새로운 제한조치의 시행은 어려운일이라고 지적하면서 이 같은 제한규정 시행에 관한 베트남 당국의 진정한 의도에 의문을 제기하고 있습니다. 베트남의 온라인 게임 제한조치 시행의 배경과 문제점을 하노이 주재 VOA특파원 보도로 알아봅니다.

지난 3년 동안 베트남의 온라인 게임 시장은 폭발적으로 확장됐습니다. 베트남 정부는 청소년들이 인터넷 카페에서 온라인 게임에 너무나 지나치게 오랜 시간을 보내는 실태를 우려하고 있습니다. 가상의 칼과 레이저 등의 무기로 상대방과 싸우는 게임의 컨텐츠도 문제입니다.

베트남 문화공보부 감사국, 부 수안 탄 국장은 정부로선 수 많은 부모들과 정부 자체의 우려에 따라 제한조치를 취하게 된 것이라고 말합니다. 탄 국장은 어린이들이 온라인 게임에 너무 오래 매달리다 지친 나머지 컴퓨터앞에 앉은채 졸도하는 사례들이 발생한다면서 당신의 자녀들이 10시간 이상 게임에 매달려 있다면 그대로 보아 넘길 수 있겠는냐고 반문합니다.

베트남 수도, 하노이 시내에 있는 인터넷 카페에서 온라인 게임에 몰두하고 있던 청소년들도 자신들이 지나치게 오랜 시간동안 게임을 한다는 사실을 인정합니다. 열 다섯 살 된 트룽이란 소년은 스페이스 카우보이라는 게임을 하면서 컴퓨터 앞에 한 번 앉아서 가장 오랜 시간을 보낸게 다섯 시간었다고 말합니다.

그러자 옆에 있던 그 소년의 친구가 아니라면서 24시간 동안 내리 게임을 했었다고 지적하고 나섭니다. 베트남의 새로운 온라인 게임 제한조치는 7월1일부터 시행됐습니다. 그러나 하노이의 이 인터넷 카페 주인이나 그 누구도 새로운 제한규정을 모르고 있습니다. 인터넷 카페의 여주인은 자신의 이름을 밝히지 말라면서 온라인 게임 시간 제한은 실효가 없을 것이라고 말합니다. 우선 고객의 신분을 확인하고 기록해야 하는데 그렇게 하면 아무도 자신의 카페에 오지않을 것이라고 우려합니다.

베트남에서 제1의 온라인 게임으로 꼽히는 프로그램은 ‘스워즈맨’이라는 게임입니다. 이 게임을 베트남에 판매하는 미국 게임업체, ‘비나게임’사의 브라이언 펠츠 사장은 베트남 정부당국이 새로운 제한규정을 시행하기에 앞서 여러 단체들과 폭넓게 협의했다고 설명합니다.

“ 저희 비나게임사를 포함해 F.P.T.사와 V.A.F.P.사 등 여러 업체들과 협의했고 공급업체들과도 접촉했습니다. 베트남 당국자들은 또한 게임을 즐기는 사람들과 인터넷 카페업자들 게임 운영자들 그리고 그 밖의 다른 여러 단체들과도 협의했습니다. ”

베트남 당국이 그렇게 다양한 협의를 거쳐 만들어낸 새로운 제한규정이라고 하더라도 정작 그 것을 시행하는 일은 상당히 어려울 수도 있다는 것이 펠츠 사장의 지적입니다.

“ 새 규정 시행의 기술적인 문제가 있습니다. 게임하는 시간이 3시간을 넘겼을 때 그리고 다섯 시간을 넘겼을 때 어떻게 즉각 중단시키느냐 하는 것입니다. 저희 회사의 경우 게임을 실제로 제작하는게 아니라 해외 판매대행을 하는 것뿐인데 베트남의 경우처럼 새로운 규정이 시행될 경우 우리의 사업관련자와 만나서 조정을 하도록 해야 한다는 문제가 있습니다.”

펠츠 사장은 베트남 정부가 온라인 게임 시간에 관한 새 제한규정을 발표했을 때 환영했다면서 그렇게 함으로써 업체들로서도 어떤 법의 테두리안에서 제품을 제공할 수 있기 때문이라고 말합니다.

그러나 그렇게 생각하지 않는 업체들도 있습니다. 스페이스 카우보이라든가 MU 같은 카드화된 게임을 공급하는 업체들 가운데 하나인 V.D.I.G.사의 트란 부 하이 이사는 이렇게 말합니다. 트란 부 하이 이사는 새로운 제한규정이 무의미하다고 잘라 말합니다. 왜냐하면 게임을 하는 사람이 여러 개의 구좌를 만들면 제한규정을 얼마든지 피할 수 있기때문이라는 것입니다.

온라인 게임에 청소년들이 너무 오랜 시간을 보내는 것에 대해서는 다른 나라에서도 마찬가지로 우려하고 있습니다. 그렇지만 게임시간 제한규정은 베트남 사람들에겐 환영되고 있습니다. 베트남은 불과 15년전까지만 해도 엄격히 통제된 사회였습니다. 베트남 정부는 국민들을 거주지 이웃을 통해서거나 직장에서 또는 심지어 가족들끼리 감시하는 체제를 유지하고 있었습니다.

그러나 인터넷이 베트남인들의 생활의 일부로 도입되면서 베트남인들은 사이버 스페이스 세계에서 익명을 사용해 많은 일들을 할 수 있게 됐습니다. 다시 펠츠 사장의 말입니다.

“ 익명이란 온라인 게임에 있어서 매력적인 요소들 가운데 한 가지입니다. 익명을 사용하면 누구나 게임상에서 자신이 원하는 그 무엇이라도 될 수 있기 때문입니다. 그리고 익명은 바로 사람들이 게임을 즐기는 이유들 가운데 하나이기도 합니다. 그러나 한편으로 우리 같은 게임 운영자들로선 고객들이 누구인지를 알 수 없는 문제점도 있습니다. ”

베트남 당국의 온라인 게임 시간제한 규정은 시행되기 시작했지만 그 효과는 익명이라는 함정에 빠져버리고 말른지도 모릅니다.

A new Vietnamese regulation is designed to prevent young users from spending endless hours on on-line games. But gaming companies say enforcing such limits is difficult, and it is not clear how serious the government is about the regulation.

Over the last three years, the market for on-line games has exploded in Vietnam. The Vietnamese government is worried that kids are now spending too much time in Internet cafes, battling each other with virtual swords and lasers.

A new government regulation requires gaming companies to make it harder for players to receive bonus points, or "level up", after they have been on-line for three hours, and to stop giving them points after five.

Vu Xuan Thanh, chief inspector at the Ministry of Culture and Information, says the government is responding to its own concerns, and those of many parents.

"Some kids play so long they collapse right on their keyboards," he said. "If your child played for 10 hours straight, he asked, would you be pleased with him?"

At one on-line gaming cafe in Hanoi, the kids admitted they tended to play for long sessions.

Trung, 15, was playing a game called Space Cowboy. He said the longest he has played at one sitting was five hours.

"No," said his friends, "it was 24 hours."

The new regulation took effect July 1, but neither the players nor the owner of this cafe had heard of it.

The owner, who asked that her name not be used, says that limiting the players' time would not work. She would have to record their ID numbers, and if she did that, she says, no one would come to her cafe.

American Bryan Pelz is the CEO of Vinagame, which markets Swordsman, the number one on-line game in Vietnam. Pelz says the government consulted extensively with the industry before issuing the regulation.

"Vinagame, FPT, VAFP, and maybe a couple of other online game providers were contacted, early on. And then I think that they met with gamers themselves, cafe owners, game operators, a variety of different groups, to discuss," he said.

But Mr. Pelz says that implementing the regulation may be difficult.

"There's a technical implementation issue. How do we make sure that after three hours they don't level up as quickly, and after five hours they're cut off? We don't actually write the games ourselves, we actually license them from abroad," he noted. "So we have to go to our partners abroad and have them make modifications."

Mr. Pelz says he is glad the government issued the regulation, since it provides the industry with a legal framework, and he says his company will comply. But some in the industry take a harder line.

Tran Vu Hai is the director of VDIG, the company that sells the scratch-off pre-paid cards used to play games like MU and Space Cowboy.

Hai says the restrictions are meaningless, because players can set up multiple accounts to evade the controls. He says trying to forbid things usually has the opposite effect, and says the government needs to build more sports facilities for young people, so they have something safe to do besides playing on-line games.

Vietnam is hardly the only country concerned about children spending too much time with on-line games. But the effort to limit on-line playing time does have a particularly Vietnamese flavor.

Just 15 ago, Vietnam was still a tightly controlled society, where the government kept tabs on people through their neighborhoods, their places of work, or their families. But as the Internet becomes a part of life, Vietnam is starting to get used to one of the signal qualities of cyberspace: anonymity.

"Anonymity is one of the fascinating things about an on-line game, because it allows anybody to be whoever it is they want to be, in the game," added Mr. Pelz. "And that's one of the reasons why people play the games. But yet at the same time, it's a double-edged sword. As a game operator, we really don't know who they are."

That anonymity will make it hard for Vietnam to keep its kids from playing till they drop.

XS
SM
MD
LG