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<strong><font color = 9c4500>[오늘의 화제] </strong></font> 기독교 발상지 중동 - 갈수록 줄어드는 크리스챤 (영문+오디오 첨부)


기독교의 발상지인 중동 지역은 그 동안 출생률의 저하와 이민 등으로 기독교도의 수가 급속이 감소하고 있습니다.

일부 분석가들은 이 같은 현상이 이 지역에 부정적인 결과를 가져올 것으로 경고하고 있습니다. 이에 관한 자세한 소식입니다.

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현재 중동지역에는 1,200만 내지 1,500만명의 기독교도들이 있으며, 이들 중의 거의 절반은 이집트에 살고 있습니다. 공식적인 기록 자료가 없고, 또 계속되는 이민 때문에 정확한 숫자는 알 수가 없습니다.

100만 명 이상의 기독교도들이 살고 있는 레바논은 가장 높은 비율을 보이고 있으며, 전체 인구 가운데 약 30%가 기독교도들입니다. 이 밖에 다른 중동 국가들은 전체 인구의 10% 미만이 기독교도입니다.

인구통계학자들은 20세기 초부터 대부분의 중동국가들에서 기독교도들의 수가 현저하게 감소했다고 말합니다.

아이오와 주 와트버그대학의 프레드 스트리커트 종교학 교수는 7세기에 이슬람이 확산되면서 중동지역에서 기독교도들이 소수파로 밀려났지만, 오토만제국이 멸망할 때까지는 기독교도들이 계속 중요한 역할을 수행했다고 말합니다.

1908년에 오토만제국에서 내부혁명이 일어났으며, 사람들은 이것을 [터키 청년당]의 반란이라고 불렀고, 새로운 집단의 사람들이 집권하면서 이들의 대부분은 기독교도들에 대해 편견을 갖고 바라보게 되었다고 합니다.

이들을 군대에 징집하는 등의 방법으로 핍박하자 레바논, 시리아, 예루살렘 등 중동 여러 지역에서 집단이민을 떠났다면서, 그 후에 많은 기독교도들은 기독교 선교사들의 일부 도움으로 학교와 병원에서 혜택을 받았고 보다 나은 삶의 조건을 찾아 서방으로 떠났으며, 20세기에 들어오면서 대규모 이민이 이루어졌다고 스트리커트 교수는 말합니다.

스트리커트 교수는 20세기 중반에도 무력충돌과 경제적 어려움이나 박해 때문에 대규모 이민이 계속되었다고 말합니다. 스트리커트 교수는 비교적 쉽기 때문에 많은 기독교도들이 서방세계로 이민했다고 말합니다.

이들의 대부분은 교육 수준이 높아 쉽게 취업할 수 있었으며, 또 서방의 기독교도들로부터 지원을 받을 수 있었다고 말합니다.

낮은 출산률이 중동지역에서 기독교도들이 감소하는 또 다른 요인이라고 스트리커트 교수는 지적합니다. 예를 들면 1920년대와 1930년대만 해도 레바논은 전체 인구의 절반 이상이 기독교도였지만, 현재 기독교도들은 전체 인구의 3분의 1을 밑돌고 있습니다.

1930년에 실시된 인구조사를 토대로 정부는 기독교도들과 수니파 회교도, 시아파 회교도의 비율을 정하고 있는데 기독교도들이 많은 수를 차지했었지만, 그후 점차 줄어들고 있는데 비해 주로 남부 레바논에 거주하는 시아파 회교도들은 높은 출산율에 힘입어 급속히 늘어나고 있다고 스트리커트 교수는 지적합니다.

스트리커트 교수는 이라크와 팔레스타인에서도 기독교도들이 줄어들고 있다고 말합니다.

2003년 이스라엘의 한 연구는 2000년에 팔레스타인 인들의 봉기가 시작된 후 베들레헴, 베이트 사후르, 베이트 얄라 같은 역사적으로 기독교 지역인 팔레스타인 도시에서 약 12,000여명의 기독교도들이 탈출했습니다.

일부 팔레스타인 인들은 이스라엘 정부가 예루살렘과 요르단 강 서안 사이에 보안장벽을 구축하는 것을 비난하고 있습니다.

지난 1975년 이 지역을 떠나 현재 워싱턴지역에 살고 있는 팔레스타인계 미국인 필립 파라 씨의 말입니다.

특히 베들레헴이 이 보안장벽으로 큰 타격을 받고 있으며, 이 장벽은 팔레스타인인들의 재산을 갈라놓아 그들의 재산이 위협을 받고 있다면서 이 보안장벽으로 재산을 분리할 경우 그 반대쪽에 있는 재산의 일부는 상실할 위기에 처해 있다고 파라 씨는 지적합니다.

필립 파라 씨는 이스라엘 군 검문소들과 함께 보안장벽이 요르단 강 서안과 가자지구의 기독교도들이 장사를 하고 이스라엘에 있는 가족 친척과 사회적 관계를 유지하는 것을 어렵게 만들고 있다고 밝히고, 떠날 수 있는 사람들은 이곳을 떠나고 있다고 말합니다.

이스라엘 인들은 이스라엘내의 기독교도들이 감소하지 않았다고 말합니다. 그리고 실제로 기독교도들의 수는 약간 늘어나 총 기독교도 수가 12만명에 근접하고 있습니다.

중동문제 분석가이며 [모래폭풍-중동정책의 실패]의 저자인 레온 하다르 씨는 기독교도들에 대한 이스라엘의 태도가 바뀌고 있다고 말합니다.

30만명 내지 50만명 정도로 추산되는 러시아 이민자들의 일부는 유태인이 아니라 기독교도들이라는 흥미있는 진전이 나타나고 있으며, 아랍계 기독교 사회가 아니라 히브리 말을 하는 공동체가 이스라엘 사회에 통합될 경우, 이스라엘은 점차 배타적인 유태인 국가가 점점 탈색돼 기독교도들을 이스라엘 사회내에 통합하는데 좀 더 개방적으로 바뀌어 갈 것이라고 하다르 씨는 전망합니다.

일부 관측자들은 이스라엘의 기독교도들은 세속적인 정부하에서 잘 살고 있다고 말합니다. 콜로라도 덴버대학의 조나단 에이들먼 정치학교수는 회교 근본주의자들의 등장이 우려되는 문제라고 말합니다.

기독교도들이 법정에서 동등하게 재판을 받을 수 없고, 그들을 하층계급으로 취급하는 회교 율법인 [샤리아법]을 도입할 필요가 있다는 말을 듣는다면, 기독교도인이건 아니건 간에 관용과 현대성이 보편화된 21세기에 이것을 이해하기도 수용하기도 어려울 것이라면서 이것이 바로 수백만명의 기독교도들이 일어나서 위협을 느끼지 않는 세계 다른 지역으로 도피하는 이유라고 에이들먼 교수는 말합니다.

요나단 에이들먼 교수와 다른 분석가들은 중동지역을 탈출하는 기독교도들이 교육 수준이 높은 중산계층으로 서구 민주주의 이념에 개방적인 경향을 가진 사람들이라는 점에 세계가 유의해야 할 것이라고 말합니다.

(영문)

Christian Populations in the Middle East

There are between 12 and 15 million Christians in the Middle East, almost half of them living in Egypt. The exact figures are hard to establish because of the lack of official records and continued migration. Lebanon, with slightly more than one-million Christians, has the highest ratio: about 30 percent of its population is Christian. Most other Middle Eastern countries are less then 10 percent Christian.

Demographers say the Christian population has declined noticeably in most Middle Eastern countries since the beginning of the 20th century. Fred Strickert, professor of religion at Wartburg College in Iowa, says Christians became a minority in the Middle East after the spread of Islam during the 7th Century, but they continued to play an important role, until the decline of the Ottoman Empire.

"In 1908, there was an internal revolution. They called it the Young Turks' revolt. A new group of people came into power and many of them were very biased against the Christians," says Professor Strickert. "They were attempting to draft them into the army and things like that. There was a mass migration from all places in the Middle East - Lebanon, Syria, and Jerusalem - and, by then, many of the Christians, partly because of Christian missionaries, had benefited from schools and hospitals, and sought better conditions in the West for economics. And so, there was a large migration at the very beginning of the 20th Century."

Professor Strickert says emigration of Christians continued in the second half of the 20th century, due to armed conflicts, economic hardship or persecution. He says many Christians emigrated to the west, because it has been relatively easy for them. Most of them are educated, and, therefore, employable, and they have enjoyed support from Christians in the west. Low birth rates are another important cause of the Christian population decline in the region, says Professor Strickert. For example, he says, Lebanon was more than half Christian in the 1920s and 1930s. Today, Christians account for less than one third of its population.

"In 1930, census was taken in Lebanon, and on the basis of that census, the government was arranged to have a certain percent of Christians, Sunni Muslims, Shi'ite Muslims, etc. and Christians had a significant number there. The Shi'ite Muslims, who were basically in the southern part of Lebanon, grew at a very rapid rate, simply because they had very high birth rate, while the Christians were dropping slowly."

Professor Strickert says, there also appears to be a decline in Christian populations in Iraq and territories under Palestinian control. A 2003 Israeli study shows that about 12.000 Christians fled historically Christian Palestinian towns, such as Bethlehem, Beit Sahour and Beit Jala, since the Palestinian uprising began in 2000. Some Palestinians blame the Israeli government's security measures, such as building a security barrier between parts of Jerusalem and the West Bank.

"Bethlehem is especially hard hit by the wall," says Philip Farah, a Washington area Palestinian-American who left the region in 1975. "The wall cuts through a lot of people's properties. And if the property is cut by the separation wall, then they stand to lose the part of the property that is on the other side." Philip Farah says the security barrier, as well as Israeli checkpoints make it very hard for Christians from the West Bank and Gaza to maintain business, family and social ties with Christians in Israel. He says many who were able to leave, have done so.

Israelis say the number of Christians in Israel has not declined. There has actually been a slight increase, bringing the total number of Christians close to 120.000. "In Israel they [the Christians] have a small percentage of increase, that is 1.4 pecent of increase per year, which is about the same as that of the Jews in Israel," says Daphne Tsimhoni, a professor of modern Middle East History at Technion, Israel's Institute of Technology.

Leon Hadar, a Middle East analyst and author of the book, Sandstorm: Policy Failure in the Middle East, says attitudes toward Christians in Israel may be changing. "There is an interesting development, in which some of the Russian immigrants who came to Israel, probably around 300.000 to half a million are not Jewish, says Mr. Hadar. "They are Christians. And it is quite possible that, if that community - we are not talking about an Arab-Christian community, but an Israeli Hebrew-speaking community - becomes integrated into Israeli society, Israel will become less and less of an exclusive Jewish state, and will become more open to integrating Christians into Israeli society."

Some observers say Christians in the Middle East have fared better under secular governments. Jonathan Adelman, professor of political science at the University of Denver, Colorado, says the rise of fundamentalist Islam is a concern.

"When they hear that Sharia law needs to be introduced, which basically means that Christians cannot testify in court as equals, that they are inferior - this is something that is very hard for any minority in the world, does not matter if they are Christians or not - very hard to understand or to accept in the 21st century, which is about tolerance and is about modernity. That's why we've had millions of them get up and flee to other parts of the world, where they don't feel threatened."

Jonathan Adelman and other analysts say the world should pay attention to the exodus of Christians from the Middle East, because many of those leaving belong to the educated middle class, and tend to be more open to the western democratic ideals. More importantly, adds Professor Tsimhoni, the exodus of Christians represents a loss for Middle Eastern societies and they should make more effort to embrace them in their midst.

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