중국의 경제 뉴스 전문 잡지 [사이징] 의 창간인이자 편집인인 후 수리씨가 중국의 금융 시장과 관행의 부패상을 폭로한 공로을 인정받아, 29일, 뉴욕에서 국제적인 상을 수상했습니다.

뉴욕에 있는 비 영리 단체, [World Press Review ]는 지난 1975 년부터, 언론의 자유를 고양시키고, 언론 활동이 탁월한 해외 언론인들에게 매년 [ 올해의 국제 편집인 상] 을 수여해 오고 있습니다.

올해의 수상자로는 중국의 경제 전문지, [싸이 징]을 중국에서 주도적인 경제 관련 출판물로 발전시켜 나가는 한편, 중국내 기업의 비리를 들춰낸 공로가 인정된 [후 수리]씨가 선정됐습니다. 후 씨는 이 잡지가 처음 발간됐던 1990년 말은 중국에서 언론 자유화의 토대가 형성되기 시작할 때였다고 말합니다.

중국의 시장 경제 발전은 새로운 단계의 개방을 자극했으며, 사이징은 출간 바로 첫 날부터 투명 경제에 대한 대중들의 요구에 부응해 나아갈 길을 발견했다고 후씨는 말합니다. 후씨는 중국의 통신 산업 부문의 내부 거래 비리를 들쳐내 이 분야의 개혁을 부추기면서 중국의 으뜸 경제 언론인들가운데 한명으로 명성을 얻었습니다. 내부 거래 비리란 주식에 관한 비공개 정보들을 공유하는 것입니다.

영어로 금융과 경제 잡지를 의미하는 싸이징은 또 지난 봄에는 중증 급성 호흡기 증후군 사스가 어떻게 확산되는지에 관한 자세한 기사들과, 농촌 지방 정부들의 의료 보건 체계, 또 사스 감염 지역을 은폐하려는 중국 정부의 노력등을 비롯해, 사스 증후군에 대한 일련의 기사들을 게재한 바 있습니다. 중국에 있는 한 독립 연구 단체는 격주로 발행되는 사이징에 자금을 제공하고 있습니다.

(영문 서비스)

The founder and managing editor of the Beijing business news magazine, Caijing [Sai Jing], was honored in New York City on Monday for her investigative reports on corruption in China's financial markets and banking practices.

The non-profit World Press Review has given its International Editor of the Year Award each year since 1975 to journalists outside of the United States, who advance press freedom and journalistic excellence.

This year's recipient, Hu Shuli, is being honored for her efforts in exposing business scandals, while making Caijing China's leading business publication. Ms. Hu says the birth of the magazine in the late 1990s came at a time when journalistic independence was gaining ground in China.

The development of China's market economy encouraged a new level of openness. Since our very first day, Caijing has found ways to take advantage of the masses' appeal for transparency.

Ms. Hu gained prominence as one of China's premier business journalists, when her exposure of insider-trading scandals -- the sharing of non-public information about a stock -- prompted reforms in China's telecommunications industry.

Last Spring, Caijing, which in English means Finance and Economics magazine, published a series about the SARS epidemic, detailing how the disease spread, the state of the rural health-care system, and the government's efforts to cover up the extent of the problem.

An independent business research group in China provides the funding for the bi-weekly publication.