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시아파와 수니파의 싸움 그 근원적 해부 (Eng)


지난 해 이라크에서는 저항분자들의 폭탄공격과 함께 회교 시아파와 수니파 간의 종파적 유혈폭력 충돌이 계속돼 수 많은 사상자가 발생했습니다. 일부 관측통들은 이라크의 수니파-시아파간 유혈폭력 사태는 종파적인 싸움이며 이는 회교를 창시한 예언자 마호메트의 사후 누가 그의 적통 후계자인가를 놓고 종파간 싸움이 벌어진 7세기부터 시작된 것이라고 지적합니다. 그런가 하면 다른 관측통들은 이라크의 수니파-시아파간 폭력사태를 현대의 정치적 주도권 싸움이라고 보고 있습니다. 이 시간에는 이라크의 수니파-시아파간 폭력사태의 본질에 관한 전문가들의 분석을 알아봅니다.

회교의 시아파와 수니파는 상호간 분열이 아닌 단결을 더 신봉하고 있습니다. 두 회교 종파는 똑 같은 성전, 코란을 믿으며 신앙고백을 뜻하는 샤하다를 비롯해 예배를 뜻하는 살라트, 희사나 시혜를 뜻하는 자카트, 단식을 뜻하는 사움, 성지 메카를 찾아가는 순례를 뜻하는 하지등 다섯 가지 종교의식을 실천합니다.

그러나 오늘 날 이라크에서는 두 회교 종파가 서로를 살상하는 폭력충돌을 벌이고 있습니다. 이 같은 종파간 싸움은 회교도의 다수인 시아파와 소수인 수니파간의 관계를 나타내는 핵심이 되고 있다고 죠지타운 대학의 회교역사 전문가인 존 볼 교수는 지적합니다. 소수인 회교 수니파는 오랫 동안 권력을 장악한채 권력을 공유하려 하지 않는 가운데 시아파는 권력 밖에 소외되고 억압당해 왔다는 것입니다.

회교 역사에서 정치적 지배권을 장악한 측이 박해당하는 소수에게 점잖게 권력을 넘겨준 사례가 한 번도 없다는 것입니다.

존스 홉킨스 대학교, 국제대학원의 마리우스 딥 교수도 존 볼 교수와 같은 견해를 갖고 있습니다.

오늘 날 이라크내 시아파와 수니파간 폭력충돌은 전 독재자 사담 추종 세력대 사담에 반대하는 진영의 대결이며 안타까웁게도 구 사담 추종세력은 수니파라는 형태로 똑같이 불행하게도 친 이란 성향의 시아파와 싸우고 있다는 것입니다.

2006년에 이라크 회교 종파간 폭력사태가 대규모로 지속된 것은 2월에 수도 바그다드 북쪽 사마라 지역 시아파 최고의 성소인 아스카리야 사원에 대한 폭탄공격으로 중요한 상징인 황금 돔이 파괴된 사건이 발단이었습니다. 당시 그 지역은 통제되지 않은 상태에 있었습니다.

수니파건 시아파건 각기의 전통적인 커다란 상징들은 소속 신자들을 동원하는 힘이 되어왔고 그렇기 때문에 사마라 아스카리야 사원의 황금 돔 파괴는 중대한 사건이었다는 것입니다. 아스카리야 사원이 전략적으로 중요한 건물이기 때문도 아니었고 경제적으로 중요한 곳이기 때문도 아니었으며 순전히 시아파 세력의 정체성을 나타내는 대표적인 상징이었기 때문에 그런 상징물을 파괴한 것은 시아파에게 공격당할 취약성을 지니고 있음을 과시하는 한 가지 수단이었다는 것입니다.

현재 이라크 정부에서는 시아파 회교도가 다수를 차지하고 있고 그 대부분이 이란과 밀접한 동맹관계에 있습니다. 이라크 정부의 이 같은 상황에 대해 요르단과 사우디 아라비아 등 대부분 수니파인 인접국들이 우려하는 시각으로 주시하고 있습니다. 2004년, 요르단의 압둘라 국왕은 레바논에서부터 이란에 이르기까지 새로운 시아파 정부와 시아파 운동이 전개된 잠재성이 있다고 경고한 바 있습니다.

존스 홉킨스 대학교, 국제대학원의 마리우스 딥 교수는 수니파 정권의 인접국이 우려하는 것은 시아파 세력의 등장에 관해서라기 보다는 과격파 이슬람의 기세가 강화되고 있는 것에 대한 것이라고 지적합니다.

과격파 이슬람 세력이란 이란과 시리아 등이 주도하는 헤즈볼라와 하마스, 이슬람 지하드를 지칭하고, 이들 세력은 불행하게도 동일한 파괴적 이념을 지니고 있으며 이 같은 이념은 결코 충돌을 종식시키고 평화와 화해의 길로 나아가지 않을 것이라고 딥교수는 우려합니다

그렇다면 무엇이 이들 두 종파를 하나가 되게 할 것인가 하는 질문에 존 볼 교수는 이라크의 사회재건이 첫 번째로 중요한 단계라고 지적하면서 이를 통해 두 종파가 상호 협력을 이룩할 수 있을 것이라고 말합니다.

경제적 재건은 시아파 강경세력의 민병대인 마흐디군과 수니파 저항분자들의 능력을 축소시키고 이라크 대중에게는 호소력을 갖게 될것이기 때문이라는 것입니다 .

결국에는 타협과 권력 공유가 두 종파의 화해를 위해 중요한 일이며 이라크인들은 자신들이 국가의 정체성을 하나로 통합시킴으로서 한 나라의 일부임을 재발견해야 하는데 현재의 상황은 그런 것과는 너무나 멀어져 있다고 마리우스 딥 교수는 지적합니다.

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INTRODUCTION:

For the last year, Iraq has been consumed by violence that has pitted Shiite Muslims against Sunni Muslims.

Some see the battle as religious, dating to the seventh century disagreement over who would succeed the Prophet Muhammad. Others say it is a modern day fight for political dominance. VOA's Margaret Besheer examines the conflict.

NARRATOR:

Sunnis and Shiites have more beliefs that unite them, than divide them. They share the same holy book -- the Koran -- and practice the five pillars of Islam, including the pilgrimage, or Hajj, to Mecca.

NARRATOR:

Yet today in Iraq, they are fighting each other in a battle that Georgetown University Islamic History Professor John Voll says at its core is about the relationship between majority Shiites and minority Sunnis. The Shiites

have been out of power and oppressed for a long time, while the Sunnis have been in power and do not want to share it.

JOHN VOLL, GEORGETOWN UNIVERSITY:

"No politically dominant elite ever gracefully gives up power to a persecuted minority."

NARRATOR:

Professor Marius Deeb of The Johns Hopkins School of Advanced International Studies agrees.

MARIUS DEEB, JOHNS HOPKINS UNIVERSITY

"The conflict is really Saddamists versus anti-Saddamists. Unfortunately it took the form of the Sunnis -- the old Saddamists -- fighting the Shiites who come to be, unfortunately, pro-Iranian."

NARRATOR:

In February 2006, Sunni insurgents bombed a Shiite shrine north of Baghdad. That unleashed an all-out sectarian conflict in Baghdad and its surrounding areas that is still not under control.

Again John Voll of Georgetown University

JOHN VOLL, GEORGETOWN UNIVERSITY

"You have great symbols of Sunni-Shiite tradition that become words and symbols for mobilizing. That's why the destruction of the Golden Mosque at Samarra was such an important event. Not that it was a strategically

important building. It was not that it was an economically important center. It was that it represented an image, a symbol of Shiite identity itself, and by destroying, it was a way to show vulnerability of the Shiites."

NARRATOR:

Iraq's government is dominated by Shiite Muslims and many of them are closely allied with Iran. That concerns Iraq's mostly Sunni neighbors -- Saudi Arabia and Jordan. In 2004, Jordan's King Abdullah warned of what he called the potential for a new Shiite crescent of governments and movements stretching from Lebanon to Iran.

NARRATOR:

Professor Deeb says the concern should not be so much about a Shiite crescent, but rather about the rise of militant Islam in all its forms.

MARIUS DEEB, JOHNS HOPKINS UNIVERSITY:

"We can speak of a militant Islamic crescent which Iran and Syria are leading with Hezbollah and Hamas and Islamic Jihad. They have the same agenda, an agenda which is destructive, unfortunately. Which will not lead to peace and reconciliation and end of conflict."

NARRATOR:

So what will bring the two sects together? Professor Voll says reconstruction would be a good first step, providing areas where the two groups can cooperate.

JOHN VOLL, GEORGETOWN UNIVERSITY

"Economic reconstruction reduces the ability of Mehdi army and Sunni resistance militias to appeal to people."

NARRATOR:

Professor Deeb says compromise and power-sharing are important to reconciliation. Ultimately, he says, Iraqis need to discover again that they are part of one nation and let their national identity bind them together.

Margaret Besheer, VOA News.

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