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반전사상으로 추방당한 베트남 승려 귀국 (Eng)


세계적으로 저명한 틱낫 한 스님이 고향인 베트남으로 되돌아갔습니다. 프랑스와 미국에서 수 만명의 추종자들을 거느리고 있는 한 스님은 베트남에서 대규모 법회를 가질 예정입니다. 한 스님이 베트남을 방문하는 것은 1960년대 이후 두번 째의 일입니다. 한 스님은 1960년대에 반전사상 때문에 당시의 월남에서 국외로 추방됐습니다. 호치민시에서 미국의 소리 방송 특파원이 보내온 좀 더 자세한 소식입니다.

베트남과 해외에서 온 수많은 추종자들이 틱낫 한 스님을 영접하기 위해 호치민시 공항에 대기하고 있습니다.

80세의 틱낫 한 스님과 보좌관들은 베트남 전사자들을 위로하는 위령제로 불리는 3번의 대규모 의식을 집행하기 위해 베트남에 도착했습니다. 이번 의식은 베트남의 주요 도시인 호치민과 후에 그리고 하노이시에서 각각 열릴 예정입니다.

한 스님은 호치민시에 위치한 팝반 사찰에 머물 예정입니다. 이 사찰의 틱푹치 스님은 이번 의식은 베트남인들이 치르는 가족의식의 하나로, 틱낫 한 스님은 이를 국가적 차원으로 승격시켰다고 말합니다.

치 스님은 이번 의식을 통해 증오심과 또한 전사자들에 대한 잘못된 비판을 없애기 위해 베트남 전쟁중에 전사한 당시 월남군과 북 베트남군, 양측 모두의 군인들에게 경의를 표할 것이라고 말했습니다.

한 스님은 1966년 남베트남에서 추방된 이후 서방으로 이주했습니다. 그는 베트남 전쟁을 반대했던 ‘불자 평화 운동(Buddhist Peace Movement)’의 지도자입니다. 그는 미국에서 마틴 루터 킹 목사와 같은 민권 운동지도자들과 친분을 맺었습니다.

서방세계에서 한 스님은 현재 순간의 상념과 행동이나 깊이 배려하는 마음에 초점을 맟추는, 보다 접근하기 용이한 선불교로 많은 추종자들의 추앙을 받고 있습니다. 프랑스와 미국의 버몬트와 캘리포니아주에 본부를 두고 있는 한 스님의 상즉종(Order of Interbeing) 은 수천명의 회원을 자랑하고 있고 그의 저서는 현재까지 수백만부가 팔렸습니다.

한 스님은 2년 전까지만 해도 베트남에서의 활동이 금지됐었습니다. 하지만 한 스님은 베트남 정부와 합의를 이루고 2005년 2월 처음으로 베트남에 귀국해 호기심으로 가득한 수 많은 베트남 불교 스님들과 일반인들에게 설법했습니다.

그 이후 베트남 불자들 가운데 한 스님의 영향력은 커졌습니다. 팝반 사찰의 치후안 스님은 한 스님의 저서가 불교 성직자들과 일반인들에게 널리 읽혀지고 있다고 말합니다.

북베트남의 옌투 사찰의 치 담누엔 스님은 한 스님이 개안한 선불교는 특히 북 베트남에서는 새로운 것이라고 말합니다.

누엔 스님은 북부 베트남인들은 틴도라고 부르는 철저한 좌선을 실천하고 있는데 한 스님의 참선은 걸으면서도 행할 수 있는 것이라고 말합니다. 누엔 스님은 과거에는 자신도 참선을 두려워 했었는데 한 스님의 방문 이후 참선을 즐기기 시작했다고 말합니다.

하지만 한 스님의 베트남 방문은 베트남 불교계에 불화를 촉발하기도 했습니다. 한 스님의 가르침을 받은 많은 스님들은 현재 베트남 정부가 금지하고 있는 ‘베트남통일 불교회’의 지도자들이 됐습니다.

치쾅도 스님이나 치후옌쾅 스님과 같은 ‘베트남통일 불교회’의 지도자들은 오랜 세월 투옥돼 있거나 가택연금에 처해져 있습니다. 치쾅도 스님은 한 스님이 2005년 베트남에 귀국했을 때 베트남 정부가 한 스님의 방문을 선전 수단으로 이용하지 않을까 우려해 그를 만나지 않았습니다.

‘베트남통일불교회’의 보반아이 대변인은 프랑스 파리에서 자신은 통일불교회 지도자들이 가택연금에 처해진 상황에서 한 스님이 베트남을 방문한다는 사실에 충격을 받았다고 말했습니다.

그는 틱낫한 스님의 방문은 베트남 정부가 통일불교회에 대한 억압을 감추고 베트남에 종교적 자유가 있다는 거짓 인상을 주기 위해 조작된 것이라고 말합니다.

하지만 베트남 정부 측에서도 ‘쟈이 오안 (Giai oan)’이라고 불리는 한 스님의 행사에 대해 이의를 제기했습니다. 틱푹치 스님은 쟈이 오안 (Giai oan)’이라는 말은 거짓된 혐의를 벗긴다라는 의미라고 지적합니다.

틱푹치 스님은 ‘베트남 정부는 월남을 위해 싸웠던 사람들을 가리켜 이른바 미국의 꼭두각시 정부를 위해 베트남 국민을 배반한 것으로 간주하고 있다고 말합니다.

한 스님의 대리인인 팝안 스님은 ‘쟈이 오안’이라는 용어의 민감함 때문에 이번 법회를 “동등화 의식”이라고 부르기로 결정했다고 밝혔습니다.

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The renowned Zen Buddhist monk Thich Nhat Hanh has returned to his native Vietnam. Hanh, who has tens of thousands of followers in France and the United States, plans to conduct mass prayer ceremonies. It is Hanh's second trip back to his homeland since the 1960s, when he was exiled from what was then South Vietnam due to his anti-war views. In Ho Chi Minh City, Matt Steinglass has more, with additional reporting by Pham Van Trang.

Hundreds of supporters from Vietnam and overseas were on hand at the airport in Ho Chi Minh City to greet the arrival of Zen monk Thich Nhat Hanh.

Hanh, 80, and his entourage have come to Vietnam to conduct three large ceremonies, which he calls requiem masses, to honor the country's war dead. One will be held in each of Vietnam's major cities of Ho Chi Minh City, Hue, and Hanoi.

Thich Phuoc Chi is a monk at Phap Van pagoda in Ho Chi Minh City, where Hanh will stay. He explains the goal of the ceremonies.

Chi says the ceremonies are a Vietnamese family ritual, which Thich Nhat Hanh has carried to a national level. He says they will honor the soldiers who fell on both sides of the Vietnam War, to eradicate hatred and to clear the false accusations against the dead.

Hanh moved to the West after being exiled from South Vietnam in 1966. He was a leader in the Buddhist Peace Movement that opposed the Vietnam War. In the United States, he became close to anti-war religious figures such as civil rights activist Martin Luther King.

In the West, Hanh developed a large following with an accessible version of Zen focusing on mindfulness or concentrating thoughts and actions on the present moment. His monastic group, the Order of Interbeing, has thousands of members, with centers in France, Vermont and California, and his books have sold millions of copies.

His works were banned in Vietnam until two years ago, when he reached an agreement with the government. He returned for the first time in February 2005 and lectured to thousands of curious Vietnamese monks and lay people.

Since then, Hanh's influence among Vietnamese Buddhists has grown. Thich Huan is another monk at the Phap Van pagoda, says both clergy and lay people read Hanh's books widely.

Thich Dam Nguyen, a monk at the Yen Tu pagoda in northern Vietnam, explains that Hanh's form of Zen is something new, especially in northern Vietnam.

Nguyen says Northerners traditionally practice an intensive sitting meditation called Tinh Do, whereas Hanh's Zen method can be practiced while walking around. Nguyen says he used to be afraid of Zen, but since Hanh's visit, he has begun to enjoy it.

Hanh's returns to Vietnam have provoked some dissension among Vietnamese Buddhists. Many of the monks Hanh started out with are now leaders of the Unification Buddhist Church of Vietnam, which is banned by the government.

The UBCV's leaders, Thich Quang Do and Thich Huyen Quang, have spent years in prison and under house arrest. Thich Quang Do refused to meet with Hanh when he returned in 2005, fearing the Vietnamese government would use Hanh's trip as propaganda.

In Paris, the UBCV spokesman, Vo Van Ai, said he was shocked that Hanh would visit Vietnam while UBCV leaders are under house arrest.

"I believe Thich Nhat Hanh's trip is manipulated by the Hanoi government to hide its repression of the UBCV and create a false impression of religious freedom in Vietnam," he said.

But the Vietnamese government has raised its own objections to Hanh's ceremonies, which are normally called "giai oan".

Chi says that the phrase "giai oan" means absolving people of false charges. But in the case of those who fought for South Vietnam, the government considers them guilty of betraying the Vietnamese people for what it calls an U.S. puppet regime.

Due to the sensitivity of the term "giai oan", Thich Nhat Hanh's deputy, Brother Phap An, says they have decided to call the rituals "equalization ceremonies".

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