연결 가능 링크

베이징에서 미국 역사미술 전시회 (Eng)


미국의 역사적 사실들과 연관된 미국 화가들의 미술작품들을 소개하는 전시회가 10일부터 중국 베이징에서 열리고 있습니다. 이 시간에는 미국과 중국 간 문화교류와 문화외교 확장의 일환으로 열리고 있는 미국 역사미술 작품 전시회에 관해 알아봅니다.

‘혁신의 3백년’이란 주제로 열리고 있는 미국 역사에 관한 미술작품 전시회에는 미국의 식민지시대로부터 현재까지의 역사를 살펴볼 수 있는 그림들이 소개되고 있습니다. 이 전시회는 뉴욕 ‘구겐하임’ 재단과 시카고에 본부를 둔 테라 미국미술재단이 공동으로 주최하고 있습니다. 이 전시회의 그림들은 미국 화가들의 눈을 통해 비쳐진 미국의 문화와 역사적 전개를 소재로 하고 있습니다. 이 전시회는 중국이 1998년에 구겐하임 박물관에서 중국미술 5천년 전시회를 개최한 데 대한 교환전시회이기도 합니다.

이 전시회의 작품들은 미국 역사를 여섯 단계로 나눠 독립에서부터 오늘날 국제화시대에 이르기까지 미국인들의 역사적 사실을 화가들의 시각에서 전달하고 있습니다.

테라 미국미술재단의 전시책임자인 큐레이터 베시 케네디는 이번 전시회의 개요를 이렇게 설명합니다.

전시되는 작품들은 다양한 주제들과 수많은 역사적 사실들을 알려주며 미국인들은 누구이며, 어디로부터 왔는가에 대해 다른 나라 사람들에게 좀더 자세히 소개하고 있다고 케네디 씨는 말합니다.

케네디 씨는 또 이번 전시회는 미국 화가들을 중국인들에게 소개하는 훌륭한 기회라고 강조합니다.

이번 전시회에서는 특히 아메리카 원주민들의 초기 인상이라든가 미국의 서부개척 당시 모습을 담은 알버트 비어스타트의 그림 등 현 시대에서는 볼 수 없는 미국의 과거사를 비춰주는 작품들이 눈길을 끌 것이라고 케네디 씨는 말합니다. 그런 작품들에는 신기해 보이는 미국 카우보이들의 얘기와 모습들이 담겨져 있다는 것입니다.

이번 전시회에는 미국 화가 1백20명의 작품들이 소개되고 있습니다. 길버트 스튜어트의 미국 초대 대통령 조지 워싱턴 초상화 연작을 비롯해 현 시대 화가인 처크 클로스의 작품인 사진을 바탕으로 한 초상화 등이 소개되고 있습니다. 구겐하임 박물관의 전시책임자인 수잔 데이빗슨 씨는 미국 전역의 박물관들과 개인 미술관들로부터 수집된 1백30개 작품들이 중국인들에게 전시되고 있다고 말합니다.

이 전시회에서는 다른 나라 사람들이 알고 있는 미국 화가들의 똑 같은 작품들을 보여주기 보다는, 흔히 잘 알려지지 않았지만 미국의 역사를 잘 표현한 작품들을 보여주고 있다고 데이빗슨 씨는 설명합니다.

데이빗슨 씨는 또 걸작 보다는 미국 화가들의 다양성을 알리는 것이 이번 전시회의 또 다른 목적이라고 강조합니다.

이 전시회에는 물론 다수의 걸작들이 소개되고 있기는 하지만 이 것들 역시 화가들의 시각을 통해 미국의 역사를 알리는 데 진정한 의도가 있다는 것입니다. 미국 역사에서 어떤 특정한 사건을 정확하게 전달하는 아주 특별한 작품들이 있는데 벤자민 웨스트라는 화가가 초기 미국이민들이 아메리카 원주민, 인디언들과 협정을 맺는 장면을 그린 ‘ 인디언과의 펜조약’이라는 제목의 작품이 바로 그런 작품들 가운데 하나라고 데이빗슨 씨는 설명합니다. 그런가 하면 현시대 화가인 앤디 워홀이 그린 ‘레이스 리옷’ – ‘인종폭동’ 이라는 제목의 작품은 미국에서 전개된 민권운동의 어느 순간을 기록하고 있기도 하다는 것입니다.

테라 미국 미술재단의 베시 케네디 씨는 미국에서는 환영받지 못했던 하트 벤튼 같은 사회주의적 사실주의 화가들의 그림도 이번 전시회에 소개되고 있다고 말합니다. 벤튼의 다섯 개 작품은 미국의 서사적 작품 시리즈로 전시되고 있습니다.

하트 벤튼의 다섯 개 작품 전시가 특히 중요한 것은 이 것들이 1920년대 말 미국사회의 불관용에 대해 다루면서, 미국인들의 생활에서 고통스러웠던 시기를 표현한 놀랄만한 작품들이란 점이라고 케네디 씨는 말합니다. 케네디 씨는 외국인 관람자들에게는 미국 화가가 아메리카 인디언 뿐아니라 흑인과 여성에 대한 미국사회의 정의롭지 못했던 과거와 종교적 불관용을 공격하는 작품들을 보는 것이 놀라운 일일 것이라고 지적합니다. 벤튼 씨의 다섯 개 작품은 한 데 전시하면 벽화처럼 보인다고 케네디 씨는 설명합니다.

케네디 씨는 또 이번 전시회 주관자들이 관람자들의 시각에도 주의를 기울였다고 말합니다.

중국인 관람자의 입장에서 어떤 이미지들이 공감을 불러일으킬 것인가를 배려해서 중국 그림들에서 중요한 소재로 다뤄지는 말들이라든가 풍경 같은 것이 담겨져 있는 미국 화가들의 그림을 보는 중국인들이 ‘우리 것과 비슷하군, 어떤 연관성이 있어 보이는데’ 하는 반응이 나올 수 있는 작품들이 소개되고 있기도 하다는 것입니다.

‘혁신의 3백년’을 주제로 한 미국역사 미술작품 전시회는 베이징의 국립미술관에서 두 달 동안 열린 뒤 다시 상하이 미술관에서 6월 말까지 열립니다. 이 전시회는 다른 외국인 관람자들의 반응을 보아 다른 나라에서도 열리게 될지 모른다고 관계자들은 밝히고 있습니다.

*****


The first historic survey of American art ever presented in China goes on view in Beijing February 10, the latest example of growing cultural diplomacy and exchange between the United States and China. From VOA's New York Bureau, correspondent Barbara Schoetzau has the details.

The exhibition, "Three Hundred Years of Innovation," traces American art from the Colonial era to the present.

The Guggenheim Foundation in New York and the Chicago-based Terra Foundation for American Art organized the landmark exhibition to show the United States' cultural and historic development through the eyes of artists. The show is a thank you to the Chinese people for loans made to the Guggenheim Museum's 1998 exhibit showcasing five thousand years of Chinese art.

The show is divided into six historical periods, beginning before the American Revolution and ending with artists' views of the issues of globalization.

Betsy Kennedy is the curator of the collection of the Terra Foundation, which is contributing more than two dozen works to the show. "It tells multiple stories, thousands of stories. I think in one sense it opens other non-Americans up to know a little bit more about who we are and where we come from and perhaps something that adds a layer of understanding to international relationship," she said.

Kennedy says the exhibit also presents a wonderful, and challenging, opportunity to show off American artists to the Chinese public. "The contemporary scene is just jumping over there. But how do you explain the early images of Native Americans, the landscapes of (Albert) Bierstadt and other people going west? I happen to be fond of western art because I think it tell such an interesting part of our story that other cultures are interested in knowing about and it is associated with our mythic cowboy attitude sometimes," she said.

One-hundred twenty American artists are represented, ranging from Gilbert Stuart's series of portraits of George Washington, the first U.S. president, to the photo-based portraits of contemporary artist Chuck Close. Senior curator Susan Davidson of the Guggenheim Museum says the 130 works in the exhibit were culled from museums and private collections across the United States. "We also wanted very much not to show the same 100 pictures that everybody thinks of when they think of American art. We wanted to look at collections that do not normally get seen as often as well as paintings that don't normally get seen but are just as fine and wonderful examples," she said.

Davidson says the exhibit is designed to showcase American artistic diversity, not masterpieces. "There are a number of masterpieces within the show, but it is really intended to tell the history of America through its art. There are very specific examples chosen that punctuate specific events within American history. For example, the exhibition begins with Benjamin West's "Penn's Treaty with the Indians." On a more contemporary vein, it was more important to have Andy Warhol's "Race Riot" picture because it documents short moments in the civil rights movement in this country," she said.

Kennedy says the Chinese public will also see what she calls underappreciated American masters like social realist Thomas Hart Benton, who will be represented by five paintings, part of a series called the American Historical Epic. "What is significant about the particular five paintings, it is a series about intolerance in America. This is in the late 1920s. It is fascinating art. It is so indicative of a troubling time in our lives. I think it will be surprising to an international audience to see an American artist take on themes of injustice not only to Native Americans, but to African Americans, women, religious intolerance. It is an amazing series. And to have all five together, they will look like a mural," she said.

Kennedy says the organizers also tried to be sensitive to the audience. "We were thinking about the Chinese audience and what images would resonate perhaps with them, even looking at Chinese art and how important the horse is in Chinese art and landscape is in Chinese art or having things that they might say, 'Oh, that is like our paintings,' and maybe there is a connection there," she said.

After two months on view at the National Art Museum of China in Beijing, the exhibit will travel to the Shanghai Museum and the Museum of Contemporary Art in Shanghai until the end of June.

Due to international enthusiasm about the exhibition, officials say the American art survey may travel beyond China.

XS
SM
MD
LG