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극단주의자들의 대 서방투쟁 속 회교도들의 메카순례 '하지' 개막 - 그 유래와 의미 (영문 + 오디오 첨부)


회교도들의 연례 메카 순례 기간인 하지가 현재 계속되고 있습니다. 회교 경전, 코란에 따르면, 재정적으로 능력이 있는 모든 회교도들은 의무적으로 평생에 적어도 한번 하지중에 메카를 순례하도록돼 있습니다.

하지는, 올해의 경우 1월 11일부터 14일까지 계속되는 “희생의 축제, 이드 알 아드하”로 그 절정에 이릅니다. 이 열정적인 하지 메카 순례는, 올해의 경우, 이라크에서 전쟁이 계속되고 있고, 회교 극단주의 단체들이 서방, 특히 미국의 보다 광범위한 이해 관계에 맞서 투쟁의 강도를 높이고 있는 가운데 이루어지고 있습니다.

하지의 역사와 그 의미를 살펴봅니다.

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회교 사원의 첨탑에서 기도 시간을 알리는 사람이 “알라 신은 가장 위대합니다. 알라 신은 가장 위대합니다.나는 유일신인 알라를 증거합니다. 나는 유일신인 알라를 증거합니다.”라고 큰소리로 외치며 신도들에게 기도할것을 촉구합니다. 이에, 회교도들은 메카를 향해 엎드려 알라 신 앞에 겸손되이 매일 기도문을 낭송합니다.

메카는 바로, 회교의 창시자인 예언자, 마호매트가 서기 570년 경에 테어난 곳입니다. 마호매트는 나이 40세에 사람들을 인도해 유일신인 알라에 관해 가르치기 시작했습니다. 마호매트는 그렇게함으로써, 회교 신앙을 가르치고, 인류가 평화, 그리고 신과의 계약속에서 살도록하기위해서 아담에 의해 시작돼 아브라함과 모세, 예수등 예언자들이 뒤따라 답습했던 전통을 완수했습니다.

마호매트는 사람들을 가르치기 시작한 직후 유력 부족인 커라이쉬족 추종자들에게 우상 숭배 관행을 버리고, 자신의 설교대로 하나의 유일한 신으로부터 나올수도있는 창조의 오묘함을 숙고하라고 요청했습니다. 그러나, 마호매트는 저항과 박해에 직면해, 몇몇 추종자들을 이끌고 자신의 출생지인 메카로부터 도망쳐, 북쪽으로 320킬로미터 떨어진 당시 오아시스였던 메디나로 피신길에 올랐습니다.

서기 622년의 이 회교 예언자 탈출을 일컷는 “헤지라”가 바로 회교 연력의 첫날이 됐으며, 인류 역사의 진로를 심대하게 변모시키는 시대의 시작이 됐습니다. 메디나에서 마호매트는 상당한 세력을 키웠습니다. 메카를 도망친지 8년 뒤 마호매트는 개선 장군처럼 귀향했으며, 알라신의 성전인 “카바”에서 우상들이 모두 제거된 것을 목격했습니다. 회교도 전통은, 이스라엘족의 선조인 아브라함이 “카바”를 세웠다는 것으로 돼있습니다.

카바의 한쪽 모서리에는 신이 아브라함에게 그의 신앙심에 대한 보상으로 준것으로 회교도들이 믿고있는 “검은 돌, 즉 하자르 알 아스와드”가 놓여 있습니다. 이 돌은 신과 인간간의 계약을 표현하는 것입니다. 뉴욕 타임스 신문의 베스트 셀러 작가, 브루스 페일러는, 아브라함이 전 세계 신앙인들의 절반을 위한 수호자로 남아있다”고 쓰고있습니다. 회교도들은 매일의 기도에서 유대인들과 마찬가지로 아브라함의 가호를 기원합니다. 아브라함은 기독교 전례에서도 거듭해서 등장합니다.

자신의 아들을 신에게 바친다는, 아브라함의 생애에 관한 가장 황홀한 이야기는 기독교에서 가장 성스러운 주간인 부활절에서 중추적인 역할을 하고있습니다. 이 이야기는 또한 유대교의 가장 성스러운 2주간인 로쉬 하샤나”가 시작되는 때에도 인용됩니다. 13세기동안, 전 세계의 회교도들은 오늘날의 사우디 아라비아에 있는 거친 산악으로 둘러싸인 황무지와 같은 계곡인 메카에 발을 디딜수있게되는 날을 고대해오고있습니다.

메카로의 순례는, 계급이나 권력, 또는 지위의 굴레를 벗어던지는 정신적인 여정으로부터 시작됩니다. 남성들은 두 쪽으로 된 이음매가 없는 겉옷인 “이람”을 입으며, 여성 순례자들은 얼굴과 손만 드러내는 머리에서부터 발끝까지 내려오는 흰 옷을 입습니다. 그런 후 이들 순례자들은 “알라신에 대한 기도문인 “탈비야”를 노래하며 카바로 향합니다. (테이프 2,,노래 효과) “우리는 알라 신에게 간다. 그에게는 적수가 없다. 축복이 당신과 왕국에 내려지소서”라고 노래합니다.

카바에 도착하면, 순례자들은 걸어서 카바 주위를 시계 반대 방향으로 7번 도는 의식인 “타와프”를 시작합니다. 이를 두고 미국인 작가, 허만 멜빌씨는 “꿈과 같은 안식일 오후의 시가지를 순례하는 것”이라고 묘사하고있습니다. 그런다음, 순례자들은 “사파”와 “마르와”언덕들 사이를 7번 왕래하는 “사아이”를 합니다. 그리고 하지의 8일째 날엔 “미나”에를 여행합니다.

그 다음날 아침, 순례자들은 아라파트 평원으로 여행하며, 이곳에서 회교도들은 마호매트가 고별 연설을 한 장소 부근에서 정오부터 해질때까지 “선 자세”로 기도하는 의식을 치릅니다. 밤이 되면 순례자들은 “무즈달리파”라 불리는 장소로 물러났다가 미나로 되돌아가 사흘동안 사탄을 표징하는 3세개의 기둥들에 돌을 던집니다. 카바 주위를 마지막으로 돌고 동물들을 제물로 바치는 의식으로 하지는 막을 내립니다.

(영문)

The annual season of Hajj is now under way. Every Muslim who is financially able to do so is obliged under the Koran, the holy Muslim scripture, to make the pilgrimage to Mecca during Hajj at least once in his or her lifetime. The season culminates on the "Id-Al Adha," the festival of sacrifice, which this year falls on Tuesday, January 11 and continues until January 14. The arduous annual Hajj pilgrimage takes place this year against the background of the continuing war in Iraq and the increasing militancy on the part of the Islamic extremist groups against broader interests of the West and of particularly, the United States.

Call to Prayer: "God is most great, god is most great," the muezzin says in calling the faithful to prayer, "I bear witness to the oneness of god, I bear witness to the oneness of god."

At the muezzin's call, Muslims turn toward Mecca and prostrate themselves before God in humility to say their daily prayer.

It was in Mecca around the year 570 that Muhammad, the prophet of Islam, was born. When he was 40, he began to guide his people and teach them the oneness of God. By doing so, the Islamic faith teaches, Muhammad completed a tradition begun by Adam and followed by a succession of prophets, including Abraham, Moses, Jesus, in order that humanity may live in peace and in covenant with God.

Soon after Muhammad started his teachings, he asked his fellow clansmen from the elite tribe of Quraysh, to abandon their practices of worshiping idols and ponder the intricacies of creation that, he reasoned, could come from one God only. But faced with defiance and persecution, Muhammad fled Mecca, his birthplace, with a handful of his followers and journeyed to Medina, then an oasis 320 kilometers north of Mecca. The flight, or Hegira, of the prophet of Islam in the year 622 marks the beginning of Muslim calendar and an era profoundly transforming the course of human history.

Muhammad thrived in Medina. Eight years after he fled Mecca, he returned in triumph to witness the removal of the idols from Ka'ba, the House of God. Muslim tradition has it that Abraham, the Patriarch, built Ka'ba as the House of God. Located in one corner of Ka'ba is the "black stone," or Hajar-Al-Aswad, which Muslims believe was given by God to Abraham as a reward for his faithfulness. The stone represents the covenant between God and humans.

The Great Patriarch, in a test of his faith and rectitude, was ordered by God to sacrifice his son, Ismael. However, God, satisfied that Abraham had passed the test of faith, offered a ram to be sacrificed in place of his son at the last minute. The festival of sacrifice commemorates these events.

Abraham, writes Bruce Feiler, a New York Times best selling author, "remains a defining figure for half the world's believers. Muslims invoke him in their daily prayers, as do Jews. He appears repeatedly in the Christian liturgy. The most mesmerizing story of Abraham's life-his offering a son to God-plays a pivotal role in the holiest week of the Christian year, at Easter. The story is also recited at the start of the holiest fortnight in Judaism, on Rosh Hashanah."

For over 13 centuries Muslims the world over have looked forward to the day when they would be able to set foot in Mecca, a barren valley surrounded by harsh hills in today's Saudi Arabia.

Pilgrims to Mecca start their spiritual journey stripped of the trappings of class, power and status. Men wear the "Ihram," a two-piece seamless cloth cover. Women pilgrims wear a head to toe white garment that reveals only their faces and hands. The pilgrims then head toward Ka'ba chanting the "Talbiyah," a prayer to Allah.

The pilgrims chant, "here we come o Allah, no partner have you. Blessings are yours, the kingdom, too."

After reaching Ka'ba, the pilgrims begin their Tawaf, a ritual in which they walk seven times counterclockwise around Ka'ba, as the American writer Herman Melville put it, "to circumambulate the city of a dreamy Sabbath afternoon."

Then they make the "Sa'ay," the trip between the hills of Safa and Marwa, seven times. A trip to Minah takes place on the eighth day of the Hajj. The following morning the pilgrims make a trip to the plain of Arafat. Here Muslims perform the "standing" rituals, praying from noon until sunset near the site of Muhammad's farewell address. At night, the pilgrims retreat to a place called "Muzdalifah." Then they return to Minah for three days, where they cast stones at the three pillars representing the Satan, signifying his rejection and what he stands for.

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